lindapelkonen

Levikki

Uusi Suomi kuin pyy maailmanlopun edellä - Mikä neuvoksi?

Jos oikein olen kävijämäärätilastoja tulkinnut niin Uudella Suomella menee huonosti. Kävijämäärät ovat tietysti vain yksi mittari, ja itse asiassa siihen mittariin tuijotetaan liikaa. Kävijämääriä suurempi mekitys on taloudellisella kannattavuudella. Suomessa on vain yksi uutissivusto, jonka ei tarvitse ajatella kannattavuutta, ja  se sivusto tietysti on Yle.

Tarjolla maksullista sisältöä

Suomalaisen lehdistön maksettu levikki on laskenut ja romahtanut, katsantokannasta riippuen viiden tai kymmenen tai viidenkymmenen vuoden aikana. Viimeisen kymmenen vuoden me asianosaiset olemme tunteneet romahduksen päivittäin.

Kymmenen vuoden romahduksessa iso syy on tietysti internet ja sen kautta liikkuva ”ilmainen” sisältö. Internetin nykymittaista läpilyöntiä edelsi ilmaisjakelulehtien voimakas esiinmarssi.

Hesari ja sen tulkinnanvarainen levikki ja erikoiset tilausmuodot

Maan suurinta lehteä sopii aina arvioida hiukan syvemmin. Koska kohde on laaja, sopii analyysi rajata jollekin alueelle. Jätän toistaiseksi muille journalistisen sisällön arvioimisen ja keskityn levikkeihin ja tilausmuotoihin. Lyhyesti voin sanoa vain, että pääsääntöisesti olen tyytyväinen Hesarin sisältöön tätä nykyä.

Toimituksen poiminnat

Julkaise syötteitä